אֲנִי הֲכִי אוֹהֵב
אֲנִי הֲכִי אוֹהֵב אֶת הַיָּם
כִּי הַיָּם הוּא בְּחִנָּם.
הַגַּלִּים בְּחִנָּם,
הַחוֹל בְּחִנָּם,
הַשֶּׁמֶשׁ בְּחִנָּם,
הַצְּדָפִים בְּחִנָּם,
כָּל הָעוֹלָם
צָרִיךְ לִהְיוֹת בְּחִנָּם.
הַגַּן הֲכִי עָצוּב
פַּעַם אַחֲרֵי שֶׁאֵלִיָּהוּ
הַבַּעַל שֶׁל הַגַּנֶּנֶת זֶהָבָה מֵת,
כָּל הַגַּן שֶׁלָּנוּ בְּבַת אַחַת
כְּבָר לֹא הָיָה כְּמוֹ גַּן יְלָדִים בֶּאֱמֶת.
הָעֵינַיִם שֶׁל זֶהָבָה הָיוּ אֲדֻמּוֹת וַעֲצוּבוֹת
וְהִיא לָבְשָׁה בְּגָדִים שְׁחֹרִים
וְכָל הַיּוֹם רַק חָשְׁבָה מַחְשָׁבוֹת.
הַגַּן שֶׁל זֶהָבָה הָיָה פִּתְאֹם
הֲכִי עָצוּב מִכָּל הַגַּנִּים.
אֲפִלּוּ הַתֹּף, הַמְּשֻׁלָּשׁ וְהַמְּצִלְתַּיִם
לֹא הִשְׁמִיעוּ עוֹד נִגּוּנִים.
הַדֻּבִּים יָשְׁבוּ בְּשֶׁקֶט עַל הַמַּדָּף
וְהַסְּפָרִים הִתְכַּוְּצוּ זֶה לְיַד זֶה
וְלֹא הֵצִיץ מֵהֶם אַף דַּף.
גַּם הַבֻּבּוֹת לֹא הָיוּ מְסֹרָקוֹת וְיָפוֹת
וְהַקֻּבִּיּוֹת עָמְדוּ בַּפִּנָּה,
כְּמוֹ יֶלֶד "בְּעֹנֶשׁ", מְבֻיָּשׁוֹת וּנְזוּפוֹת.
בַּחוּץ נָבְלוּ הַבָּצָל וְהַצְּנוֹנִית
וּבְכָל הָעֲרוּגוֹת שֶׁשָּׁתַלְנוּ בַּגִּנָּה
צָמְחוּ רַק עֲשָׂבִים שׁוֹטִים וְיַבְּלִית.
הַנַּדְנֵדוֹת לֹא חָרְקוּ עוֹד, רַק עָמְדוּ דֹּם
וְהִתְקַלֵּף לָהֶן כָּל הַצֶּבַע
גַּם הַיָּרֹק וְגַם הָאָדֹם.
אַחֲרֵי שֶׁהַבַּעַל שֶׁל הַגַּנֶּנֶת זֶהָבָה מֵת,
הַגַּב שֶׁלָּהּ נִהְיָה כָּפוּף כָּפוּף,
וְהַפַּרְצוּף שֶׁלָּהּ כָּל יוֹם יוֹתֵר וְיוֹתֵר הִתְקַמֵּט.
בֹּקֶר אֶחָד גָּשׁוּם כְּשֶׁבָּאנוּ לַגַּן
(אֲנִי עוֹד זוֹכֶרֶת)
הָיְתָה שָׁם פִּתְאֹם
גַּנֶּנֶת אַחֶרֶת.
הַמָּקוֹם הֲכִי טוֹב בַּכִּתָּה
נָתְנוּ לִי אֶת הַמָּקוֹם הֲכִי טוֹב בַּכִּתָּה.
אֲנִי יוֹשֶׁבֶת עַל יַד הַדֶּלֶת.
אִם מִישֶׁהוּ עוֹבֵר בַּמִּסְדְּרוֹן
אֲנִי מִסְתַּכֶּלֶת,
אִם מִישֶׁהוּ רוֹצֶה לְהִכָּנֵס
אֲנִי פּוֹתַחַת.
אִם הַמּוֹרָה רוֹצָה גִּיר מֵהַמִּשְׂרָד
אוֹתִי הִיא שׁוֹלַחַת.
אֲנִי יְכוֹלָה לָקוּם מָתַי שֶׁאֲנִי רוֹצָה
לִרְאוֹת אִם הַדֶּלֶת סְגוּרָה.
כִּמְעַט לֹא נִשְׁאַר לִי זְמַן
בִּשְׁבִיל לַעֲנוֹת לְמוֹרָה.
מתוך –
הים הוא בחינם
כתב שני גרשי
איירה מַרְוָה מור-אַיָלון
ידיעות ספרים 2017
מתוך –
לגעת כמעט בתקרה
כתבה מרים אלון
ציירה אלישבע געש
כתר 1984
מתוך –
לא בכיתי הפעם
כתבה לאה נאור
צייר יוחנן לקיצביץ'
כתר 1983
הכי
המילה הצנועה שפוטנציאל הַהַעֲצָמָה שלה גדל גם בזכות ההקשר ובזכות ההנגנה (אינטונציה) של הדובר, שגורה בפי ילדים ומבוגרים וחיה בשלום עם משלימים שונים; פעלים, תָּאֳרֵי שֵׁם וְתָּאֳרֵי פֹּעַל: הכי חֲזָקָה, הכי טוב, הכי מפחידים, הכי רחוק... בעברית העכשווית שגורים גם הביטויים "הכי בעולם!", "הכי הכי!" ולעתים יש להודות: "לא הכי הכי..."
בשלושת השירים מופיעה "הכי" בכותרת ובגוף השיר, מפי דוברים-ילדים ומנקודת מבטם.
לאה נאור (1935-) נותנת את רשות הדיבור לתלמידה המונה את יתרונות מקום הישיבה שלה בכיתה - "עַל יַד הַדֶּלֶת"; היא נהנית מהצפייה בעוברים במסדרון, ממלאה תפקיד רשמי כשוערת ש"יְכוֹלָה לָקוּם מָתַי שֶׁאֲנִי רוֹצָה / לִרְאוֹת אִם הַדֶּלֶת סְגוּרָה", וחותמת ברמיזה (תמימה או שמא מִתַּמֶמֶת?) לַיִתרון הגדול ביותר שאפשר לקוות לו; "כִּמְעַט לֹא נִשְׁאַר לִי זְמַן / בִּשְׁבִיל לַעֲנוֹת לַמוֹרָה."
מרים אלון (2011-1938) מתארת מפי ילדה המתארת מנקודת מבט נאיבית אך עניינית את השינויים בגן הילדים "אַחֲרֵי שֶׁאֵלִיָּהוּ / הַבַּעַל שֶׁל הַגַּנֶּנֶת זֶהָבָה מֵת". הילדה מזהה עצב, עיניים אדומות מבכי ובגדים שחורים כסימני אבל, מעניקה פרשנות לשתיקה ולהיעדר העשייה של הגננת: "וְכָל הַיּוֹם רַק חָשְׁבָה מַחְשָׁבוֹת". הדוברת הרכה בשנים מפרטת בבית השני הארוך מאוד את ההשפעה הדרמטית של המוות ושל האבל על הגן – אולי כתיאור מטפורי לרגשותיה שלה; השפעת המוות על סביבת הגן - "בַּחוּץ נָבְלוּ הַבָּצָל וְהַצְּנוֹנִית / וּבְכָל הָעֲרוּגוֹת שֶׁשָּׁתַלְנוּ בַּגִּנָּה / צָמְחוּ רַק עֲשָׂבִים שׁוֹטִים וְיַבְּלִית", ועל תכולתו: החפצים מבטאים את הדממה – "אֲפִלּוּ הַתֹּף [...] לֹא הִשְׁמִיעוּ עוֹד נִגּוּנִים [...] הַדֻּבִּים יָשְׁבוּ בְּשֶׁקֶט [...] הַנַּדְנֵדוֹת לֹא חָרְקוּ עוֹד", את חוסר הנוחות שהילדים חשים – "וְהַסְּפָרִים הִתְכַּוְּצוּ זֶה לְיַד זֶה [...] וְהַקֻּבִּיּוֹת עָמְדוּ בַּפִּנָּה, כְּמוֹ יֶלֶד 'בְּעֹנֶשׁ', מְבֻיָּשׁוֹת וּנְזוּפוֹת", ואת הזדהותם עם הגננת האבלה – "הַנַּדְנֵדוֹת... רַק עָמְדוּ דֹּם / וְהִתְקַלֵּף לָהֶן כָּל הַצֶּבַע". העשבים השוטים והיבלית שצומחים בגן מאז האֵבֶל רומזים על מותה המקצועי של הגננת, תוך הקבלה פואטית לקמילת הצמחים: "הַגַּב שֶׁלָּהּ נִהְיָה כָּפוּף כָּפוּף, / וְהַפַּרְצוּף שֶׁלָּהּ כָּל יוֹם יוֹתֵר וְיוֹתֵר הִתְקַמֵּט".
שני גרשי (1976-) שם בפי הדובר-ילד שלו שתי שורות פתיחה; הצהרה שגורה המלווה בנימוק שאינו שגרתי: "אֲנִי הֲכִי אוֹהֵב אֶת הַיָּם / כִּי הַיָּם הוּא בְּחִנָּם". מכאן, אחרי שורה ריקה להשמעת הדהוד מטפורי של ההצהרה, הדובר מפרט את סדר היום החברתי שלו בתבנית "גזרה שווה"; מכיוון ש-"הַגַּלִּים בְּחִנָּם / הַחוֹל בְּחִנָּם / הַשֶּׁמֶשׁ בְּחִנָּם / הַצְּדָפִים בְּחִנָּם" (ארבע פעמים "בחינם" בנוסף על זו שבהצהרה!) מתבקשת מסקנה הנמסרת בהגזמה ילדית צפויה; "כָּל הָעוֹלָם / צָרִיךְ לִהְיוֹת בְּחִנָּם."